Μπορεί σήμερα να σας φαίνεται
αυτονόητο να κουλουριάζεστε σε μια μεγάλη πολυθρόνα, βλέποντας τηλεόραση ή να
τρώτε σε αναπαυτικές πολυθρόνες τύπου Λουδοβίκου αλλά, πιστέψτε μας, πριν λίγα
χρόνια δεν ήταν καθόλου απλό!
Ο θρόνος του Μίνωα σήμερα είναι για...φτωχαδάκια!
Ο θρόνος του Μίνωα στη Κνωσσό σήμερα φαντάζει σαν μια απλή, άβολη καρέκλα
Από την αρχαία Ελλάδα μέχρι την εποχή της γαλλικής Αριστοκρατίας, το να κάθεσαι σε καρέκλα ήταν προνόμιο μόνο των
ανθρώπων που είχαν ισχύ και αυτό διατηρήθηκε μέχρι σχετικά πρόσφατα, δηλαδή 400
χρόνια πριν… Ήταν τον 16ο αι. που οι καρέκλες και οι πολυθρόνες
άρχισαν να χρησιμοποιούνται από την αριστοκρατία. Πέρασαν πολλά- πολλά χρόνια ακόμα για να
διαδοθεί η χρήση τους ευρέως και στο λαό, που μέχρι τότε κάθονταν σε σκαμπό και
παγκάκια.
Η Epiplonet λέει: "Στην Epiplonetαγαπάμε πιο πολύ από όλες τις κλασσικές πολυθρόνες της εποχής Λουδοβίκου. Ελάτε να σας τις συστήσουμε..."
Σήμερα, θα βρείτε την κλασσική πολυθρόνα
σε διάφορα μεγέθη και είδη. Κάθε μια ανήκει σε άλλη περίοδο και αντιπροσωπεύει
μια ολόκληρη εποχή, με άλλα ήθη και έθιμα, άλλη αισθητική και άλλη ιστορία. Δεν είναι τυχαίο που ο Λουδοβίκος, η Αντουανέτα στη Γαλλία και ο Chesterfield στη Μ. Βρετανία ήταν μεγάλα ιστορικά ονόματα, που έχουν συνδεθεί όμως και με την ιστορία του επίπλου. Στην
Epiplonetαγαπάμε πιο πολύ από όλες τις κλασσικές πολυθρόνες της εποχής Λουδοβίκου. Και με αυτές θα ξεκινήσουμε αυτό το αφιέρωμα...
Το στυλ ροκοκό και οι κλασσικές πολυθρόνες που αγαπούσαν οι Λουδοβίκοι...
Από το τέλος του 1600 μέχρι και
το 1800 στην τέχνη του επίπλου επικρατεί το στυλ ροκοκό, όπως άλλωστε και σε όλες
τις άλλες τέχνες της εποχής εκείνης (γλυπτική, ζωγραφική κλπ). Τα βαριά έπιπλα,
με σκαλίσματα, καμπύλες και χρυσά φινιρίσματα είναι η τάση μιας περιόδου, την
οποία ονομάζουμε περίοδο του Λουδοβίκου ΧVκαι του διαδόχου του Λουδοβίκου XVI. Στο παρακάτω βίντεο μπορείτε να δείτε μερικές από τις υπερβολές, της εποχής εκείνης...
Μετά το 1800 και μετά, τα έπιπλα αυτά θεωρήθηκαν ξεπερασμένα. Ήδη, η Μαρία Αντουανέτα, σύζυγος
του Λουδοβίκου XVI, στα τέλη του 17ου αι., παρόλο που φημιζόταν για την σπατάλη που έκανε, είχε υιοθετήσει ένα πιο απλό
στυλ, με λιγότερα σκαλίσματα και φινιρίσματα για τα έπιπλα στις Βερσαλλίες.
Όταν το βασιλικό ζεύγος αποκεφαλίστηκε κατά την Γαλλική Επανάσταση, η ιστορία
γύρισε σελίδα και το ίδιο και η διακόσμηση!
Πορτραίτο της Μαρίας Αντουανέτα να κάθεται σε κλασσική πολυθρόνα
Πολυθρόνες στυλ Αντουανέτας
Πολυθρόνες στυλ Αντουανέτας
Η υπερβολή της αριστοκρατίας και μαζί όλα όσα τους
αντιπροσώπευαν πέρασαν στο περιθώριο και ένα νέο στυλ, με πιο μίνιμαλ γραμμές
και πιο σεμνη ομορφιά επικρατούσε
παντού. Και όπως γίνεται συνήθως, η τάση
αυτή της τέχνης πέρασε και στα έπιπλα. Το νεοκλασσικό στυλ ήρθε για να μείνει
και καθόρισε τον τρόπο που έχουμε
συνηθίσει να βλέπουμε τα έπιπλα σήμερα: απλά, λειτουργικά και όμορφα, χωρίς να
αντιμετωπίζονται ως έργο τέχνης. Μέχρι την εποχή της βιομηχανικής επανάστασης
τα έπιπλα κατασκευάζονταν με το χέρι, από εργαλεία επίσης χειροποίητα και
γι΄αυτό ήταν δύσκολο να κατασκευασθούν μαζικά, σε μεγάλες ποσότητες. Σήμερα, η
πολυθρόνα -ευτυχώς-είναι ένα έπιπλο για όλους!
Η ιστορία της πολυθρόνας σε ένα timeline
Η Epiplonet λέει: "Μπορεί το κατάστημα επίπλων μας, να αριθμεί πάνω από 25 χρόνια ζωής αλλά τέτοια ζήτηση για τα λεγόμενα « έπιπλα της γιαγιάς» πρώτη φορά αντιμετωπίζουμε!"
Πρέπει όμως να σας πούμε ότι το ροκοκό στυλ κάνει comebackτα τελευταία χρόνια και δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι… βιώνει μια «δεύτερη άνοιξη». Μπορεί η Epiplonet, το κατάστημα επίπλων μας, να αριθμεί πάνω από 25 χρόνια ζωής αλλά τέτοια ζήτηση για τα λεγόμενα « έπιπλα της γιαγιάς» πρώτη φορά αντιμετωπίζουμε! Γι’ αυτό τα τελευταία χρόνια, φτιάξαμε κατόπιν ζήτησης, τη σειρά FrenchCollection, με έπιπλα νέου τύπου με vintageαισθητική και ειδική επεξεργασία παλαιώσης. Είναι γεγονός, το ροκοκό στυλ επανέρχεται στη μόδα και η vintageδιακόσμηση παλαιού τύπου θεωρείται πιο μοντέρνα από ποτέ!
Το rococo επέστρεψε στη μόδα και ανεβαίνει σταδιακά...
Πολυθρόνα Louis XVI
Fauteuil (Φοτόι)
Fauteuil σημαίνει πολυθρόνα στα
Γαλλικά. Στην εποχή του Λουδοβίκου σήμαινε πολυθρόνα με ανοιχτά μπράτσα. Είναι
το κλασσικό στυλ πολυθρόνας που έκανε θραύση στα σαλόνια των αριστοκρατών από το
1600 μέχρι και το 1800. Με το πέρασμα των χρόνων γινόταν όλο και πιο ελαφριά
και όλο και πιο κομψή. Είναι πολύ διακριτή μια fauteuilΛουδοβίκου XVαπό μια fauteuilΛουδοβίκου
XVI, αφού η δεύτερη
είναι πολύ πιο απλή, με κάθετες γραμμές, σχεδιασμό που κάνει το έπιπλο να «αναπνέει». Τα σκαλίσματα στα ποδαράκια δε, ήταν μια άλλη μεγάλη συζήτηση αφού κάθε στυλ καρέκλας είχε τα δικά της σκαλίσματα!
Μαζί με την fauteuil, η bergerreείναι η
δεύτερη πιο βασική πολυθρόνα της γαλλικής επίπλωσης και σίγουρα η πιο
αναπαυτική. Είναι πολυθρόνα, τύπου Λουδοβίκου XVI. Έχει φαρδύ, αναπαυτικό μαξιλάρι, λεπτά μπράτσα και ευθεία πλάτη για να ξεκουράζεται η μέση.
Αγκαλιάζει σχεδόν το σώμα και το προστατεύει από το πολύ κρύο. Η μπερζέρα ενσωματώνει
χαρακτηριστικά από άλλες πολυθρόνες Λουδοβίκου XVκαι είναι
επηρεασμένη από το ροκοκό στυλ της εποχής.
Στο τέλος του 17ου
αι., στα μέσα της περιόδου Ροκοκό, εμφανίστηκε η μπερζέρα στη σύγχρονη εκδοχή, όπως την ξέρουμε σήμερα. Με ψηλή μόνο πλάτη,
με δυο στρογγυλά μπράτσα και το κυριότερο, με δυο «αυτιά», αριστερά και δεξι,
στο ύψος του προσώπου του καθήμενου.
Η χρήση της ήταν πολύ συγκεκριμένη. Τοποθετούνταν
δίπλα στο τζάκι και προστάτευε αυτόν που καθόταν από τη ζέστη που έβγαζε η
φωτιά. Αυτή τη χρήση έχει μέχρι σήμερα, αφού είναι η πολυθρόνα που όλοι οι
διακοσμητές επιλέγουν για να τοποθετήσουν δίπλα στο τζάκι… Τα αυτιά που εξέχουν
από το πλάι και η ψηλή της πλάτη μπλοκάρουν τη ζέστη γύρω από το σώμα και την
εμποδίζουν να φύγει πίσω από την καρέκλα. Έτσι, το σώμα που χουχουλιάζει στη
μπερζέρα παραμένει ζεστό, όσο περισσότερο γίνεται. Tα έπιπλα αγγλικού τύπου έχουν γίνει ιδιαίτερα δημοφιλή στις μέρες μας. Θα τα βρείτε σε κάθε δωμάτιο του σπιτιού, σε μοντέρνες παραλλαγές. Για παράδειγμα, πως θα σας φαινόταν η μπερζέρα στη τραπεζαρία;
Συνήθως οι κλασσικές αυτές πολυθρόνες συνοδεύονται με σκαμπό, σε ασορτί ύφασμα επίπλωσης, όπως το παρακάτω σετ:
Το μπαρόκ ξαναγύρισε στη μόδα...Ελάτε να το ανακαλύψουμε :) #deco_tips #epiplonet
Η σεζ λονγκ είναι μια πολυθρόνα
που μοιάζει με καναπεδάκι, μόνο που είναι αποκλειστικά για ένα άτομο. Το σχήμα της
επιτρέπει στον καθήμενο να τεντώσει τα πόδια του και να κάτσει αναπαυτικά Σεζ
λονγκ σημαίνει μακριά πολυθρόνα στα γαλλικά και αυτό ακριβώς είναι! Στηρίζεται
σε έξι ποδαράκια και έχει συνήθως στρογγυλή πλάτη.
Η Epiplonet λέει: "Όλοι έχουμε χρησιμοποιήσει σεζ λονγκ, στη μοντέρνα τους εκδοχή, και μάλιστα πάνω στην άμμο...Η εξέλιξη του επίπλου αυτού είναι οι γνωστές μας ξαπλώστρες παραλίας!"
Σεζ λόνγκ γαλλικού στυλ σε φωτογραφικό στούντιο στις Φιλλιπίνες, 1924
Τότε που τα έπιπλα ήταν από βαρύ,
μασίφ ξύλο και τα τοποθετούσες σε ένα δωμάτιο για πάντα, αυτό που άλλαζε ήταν
τα υφάσματα επίπλωσης... Τα υφάσματα επίπλωσης ήταν ένας ξεχωριστός κόσμος της μόδας,
με τάσεις που ανέβαιναν και κατέβαιναν και έπιπλα που άλλαζαν εμφάνιση κάθε
εξάμηνο, ανάλογα με την εποχή. Το καλοκαίρι όλη η επίπλωση ανανεώνονταν με
καινούργια υφάσματα και το χειμώνα, πάλι από την αρχή!
Αν έχετε και σεις
τέτοιες κλασσικές πολυθρόνες από τη γιαγιά σας, ή έχετε αγοράσει καινούργιες
λόγω μόδας, μπορείτε να υιοθετήσετε και σεις αυτή τη συνήθεια. Αλλάζοντας το
ύφασμα επίπλωσης σε τακτά χρονικά διαστήματα, θα ανανεώνετε το σαλόνι σας χωρίς
πολλα έξοδα. Μπορείτε να το κάνετε και μόνοι σας. Χρειάζεται λίγος χρόνος
παραπάνω, ένα οικονομικό ύφασμα επίπλωσης και ένα… ηλεκτρικό καρφωτικό!
Oι πολυθρόνες Chesterfield: αντρικά έπιπλα μόνο για κυρίους!
Από ένα αφιέρωμα στις πολυθρόνες
εποχής Λουδοβίκου, δεν θα μπορούσε να λείπει μια αναφορά στις πολυθρόνες Chesterfield. Μπορεί να
προέρχονται από την άλλη πλευρά της Μάγχης και πιο συγκεκριμένα από την Μεγάλη
Βρετανία αλλά είναι εξίσου διάσημες και εξίσου αξεπέραστες. Όλοι έχουμε δει τις
κλασσικές πολυθρόνες με το σχήμα C και το χαρακτηριστικό καπιτονέ, δερμάτινο σχέδιο.
Οι Chesterfieldείναι
παγκόσμιο σύμβολο του βρετανικού στυλ. Λέγεται ότι την πρώτη πολυθρόνα τέτοιου
τύπου την παρήγγειλε στο επιπλοποιό του ο λόρδος Phillip Stanhope του
Chesterfield (1694-1773). Ήθελε μια πολυθρόνα με χαμηλό κάθισμα και κοντή
πλάτη, που θα επέτρεπε στους κυρίους να κάθονται σε όρθια στάση, χωρίς να
βουλιάζουν και κυρίως χωρίς να ζαρώνει το σακάκι τους. Αυτός ήταν ο κύριος
σκοπός της κλασσικής πολυθρόνας Chesterfield, που έχει χέρια και πλάτη σε ίδιο
ύψος, στρογγυλεμένα πλαϊνά και κουμπιά που σφηνώνουν βαθιά στο δερμάτινο
κάλυμμα.
Συνήθως τη μόδα στο έπιπλο την καθιέρωνε η Γαλλία και πιο συγκεκριμένα το Παρίσι. Αυτό συνέβαινε με όλες τις μορφές τέχνης, από τη ζωγραφική και τη ποίηση μέχρι τη διακόσμηση! Υπάρχουν όμως και κάποια έπιπλα που ξεκίνησαν από διαφορετικό τόπο καταγωγής και παραμένουν κλασσικά μέχρι σήμερα. Το 1796 γεννήθηκε ένας ταπεινός ξυλουργός που έμελλε να αλλάξει την ιστορία της διακόσμησης. Ο Michael Thonet κληρονόμησε το ξυλουργείο από τον μπαμπά του και είχε μια έμμονη ιδέα να κάνει καρέκλες από λυγισμένο ξύλο. Όταν βρήκε επιτέλους τη πατέντα για να το κάνει αυτό (λύγιζε το ξύλο με την βοήθεια καυτού ατμού) γεννήθηκε η κουνιστή πολυθρόνα βιεννέζικου τύπου, που είναι διάσημη μέχρι σήμερα!
Η κουνιστή πολυθρόνα είναι ένα πολύ ιδιαίτερο έπιπλο που θα κάνει την διαφορά στο σπίτι σας. Οι περισσότεροι πελάτες μας τις επιλέγουν για διάβασμα. Τώρα τελευταία όμως ολοένα και αυξάνονται αυτοί που ζητάνε κουνιστές πολυθρόνες για θηλασμό.
Η Epiplonet λέει: "Όχι, να το περηφανευτούμε αλλά τα κλασικά έπιπλα είναι η ειδικότητά μας! Θα ακολουθήσουν σύντομα και άλλα αφιερώματα, με πλούσιο αρχειακό υλικό :) "